Реклама

30.11.07

Ґотична ідеологія

ТЕКСТ: Олексій KLIFF
ДЖЕРЕЛО: SACRATUM #3, 2006-10-19
Ґотичну ідеологію дуже важко визначити з декількох причин.

Спочатку візьмемо романтичний та неоромантичний настрій, який включає в себе пристрасть до темного, містичного, хвороблива уява і т. д. Романтична ґотична новела протягом 19 сторіччя перетворила почуття жаху на комерцію, телеіндустрія у свою чергу зробила з цього розвагу. Балансуючи цим акцентом на настрої, центральним елементом субкультури стає свідома театралізована манірність чи самодраматизація.

Інша перешкода в цьому питанні – аполітична сутність ґотів. В 19 столітті зневага соціальних норм було дуже ризиковою, але в наші часи це сприймається не так радикально. Таким чином, така характеристика ґота, як бунтівливість стала дуже обмеженою. На противагу хіпі чи панкам, ґотична субкультура не має яскраво виражених політичних гасел і закликів до боротьби. Вона більш відзначена наголосом на індивідуалізмі, толерантності до різноманітності, креативності, тенденції до інтелекту, цинічності, іронічного світосприйняття (хоча ці ідеї характерні далеко не всім ґотам). Ідеологія основана більш на естетиці, аніж на етиці та політиці. Однак, у ґотів також можуть бути політичні симпатії до різних партій, починаючи від лівих і закінчуючи анархістами. Але вибір партії залежить не від якогось культурного самовизначення, а від свого власного бачення та почуттів.

Для індивіда приєднання до субкультури може стати дуже вагомим кроком до самореалізації, особливо творчої. Але це може мати і негативні наслідки, особливо для несформованих підлітків. Вагомість ґотики можна довести просто самим фактом, що вона існує й пережила інші субкультури. У книзі Пола Ходкінсона «Ґот: індивідуальність, стиль, субкультура» розглядається культ індивідуалізму, виражений самозахистом. Багато людей не можуть пристосуватися до соціальних норм і знаходять собі притулок у субкультурі серед однодумців. Ходкінсон також показує, як створюється імідж чи особливий статус серед ґотів за допомогою гуртів, ді-джейінгу, дизайну одягу, мистецтву чи журналів.

Релігія

Надприродність, духовність та релігія часто відігріють важливу роль у ґотичній моді, ліриці та мистецтві. Однак, ґотична субкультура відзначається різноманітністю духовних та релігійних вірувань і не сприймає жодних обмежень традиційної системи релігійних цінностей, а навпаки прагне до атеїзму чи новітніх тенденцій. Інтерес у Вічі, неоязичництві, окультизмі виказують все більше людей. Хоча такі традиційні вірування як християнство, буддизм, іслам і т. д. теж мають тут своє місце.

Критика та нетерпимість

Як і представників інших альтернативних стилів життя та музичних субкультур, ґотів переслідують критика та нетерпимість. Це може виражатись як відразливими поглядами, так і насиллям. Зацікавленість ґотів у темах, пов’язаних зі смертю та жахіттями, пробудила тривогу громадськості щодо їх, психічного здоров'я. На жаль, такі думки живляться мас-медійними новинами. Як, наприклад, стаття щодо інциденту в школі Коламбин (США), пов’язаного з представниками ґотичної субкультури. Після нього посилилась негативна реакція читачів відносно всіх ґотів. Навіть заява прокурора про те, що жодного зв’язку між вбивством та ґотикою не було, нічого не виправила. Багато ґотів не мають пристрасті до смерті чи жахів, але стереотип закладений і слова «смерть» та «ґотика» стали синонімами навіть без більш-менш раціонального підґрунтя.

ЗА МАТЕРІАЛАМИ:
Hodkinson, Paul: Goth: Identity, Style and Subculture (Dress, Body, Culture Series) 2002: Berg.
Kilpatrick, Nancy: The Goth Bible : A Compendium for the Darkly Inclined. 2004: St. Martin's Griffin.
Baddeley, Gavin: Goth Chic: A Connoisseur's Guide to Dark Culture (Plexus, US, August 2002)

Немає коментарів: